Naukę czytania i pisania powinna poprzedzić nauka samych literek. Dziecko dość szybko musi nauczyć się je rozpoznawać i samodzielnie pisać oraz rozróżniać. Taką wiedzę nabywa przeważnie w przedszkolu, jednak jeśli przyswojenie jej sprawia mu większą trudność, to rodzic powinien kontynuować z nim edukację w domu. Niektóre dzieci podczas zaledwie kilku lekcji są w stanie wykuć na pamięć cały alfabet i później bez trudu go zarecytować. Innym szkrabom zajmuje to znacznie więcej czasu, a kolejne nieudane próby kończą się dla nich spadającą motywacją. Skoro więc literki dla dzieci są tak problematyczne, trzeba je z nimi oswoić. Tak naprawdę można zacząć to robić jeszcze przed wysłaniem dziecka do przedszkola. Istnieją bowiem takie metody, które pozwalają na rozpoczęcie nauki literek już w wieku trzech lat.
Nauka alfabetu potrafi być dla dzieci zupełnie abstrakcyjna. Nie mają one przed sobą żadnych konkretnych wyrazów czy obrazków. Widzą dziwne znaki i próbują je zapamiętać, ale dla nich jest to tak samo trudne, jak nauka chińskiego dla osoby dorosłej. Najlepiej zatem w taki sposób prezentować maluchom literki, aby miały one dla nich jakieś głębsze znaczenie. Oczywiście każdą literkę należy zaprezentować mu z osobna, ale dość szybko powinno się przejść do ukazywania całych wyrazów. Może być to np. imię samego dziecka lub proste słowa typu „kot” czy „pies”. Nagle maluch zaczyna rozumieć, że litery nie są tylko dziwnie wyglądającymi i nic nieznaczącymi znakami, a stanowią część wszystkich wyrazów i później samych zdań. Taka wizualizacja pozwala mu na szybsze opanowanie nowej umiejętności.
W bardzo młodym wieku dzieci nie łączą jeszcze nauki z czymś strasznym, ciężkim i nieprzyjemnym. Dla nich potrafi być ona wspaniałą zabawą. W bardzo naturalny sposób i zupełnie bezproblemowo mogą rozszerzać swoją dotychczasową wiedzę. Zazwyczaj nie trzeba ich do tego nawet zmuszać czy specjalnie zachęcać. Dziecko zainteresuje się wszystkim tym, co nowe. Gdy zobaczy, jak przedszkolanka rozkłada na dywanie kolorowe literki dla dzieci lub rozrysowuje na tablicy cały alfabet, od razu będzie chciał się dowiedzieć, do czego służy to wszystko. Najczęściej jednak w samych przedszkolach naukę literek rozpoczyna się dopiero w zerówce. Pierwsze lekcje można natomiast organizować znacznie szybciej – już w trzecim czy czwartym roku życia malca. Nauka przeprowadzana powoli i spokojnie zawsze daje najlepsze rezultaty. Dziecko nie musi aż tak bardzo się wysilać. Nie musi przyswajać całego alfabetu podczas zaledwie jednego roku. Ma na to znacznie więcej czasu, dzięki czemu traktuje samą naukę jak czystą zabawę.
Jeżeli to rodzic lub opiekun nie zadba o rozwój swojej pociechy, w późniejszych miesiącach czy nawet latach życia jego dziecko może zacząć odstawać od swoich rówieśników. Zacznie czuć się od nich gorsze i głupsze, a to wpłynie negatywnie na jego ogólną samoocenę i może mieć znaczenie także dla jego psychiki. Warto zatem wspierać edukację swojego dziecka i tak nią kierować, aby wyciągać z niej jak najwięcej.